Pedagogika leśna

Po co dzieciom kontakt z przyrodą?

Choć obecnie większość z nas żyje lub pracuje w mieście i mało obcuje na co dzień z przyrodą, to należy zwrócić uwagę na dziedzictwo jakie nosimy w sobie. Nasi przodkowie żyli w naturze, uciekali przed drapieżnikami, wspinali się na drzewa, zbierali rośliny, polowali itp. I choć nasze życie jest diametralnie odmienne od tego co było dawniej to genetycznie nie różnimy się od naszych przodków. Można powiedzieć, że dla człowieka środowiskiem naturalnym jest właśnie przyroda, która jednocześnie dostarczała bodźców, ale również dawała ukojenie i rozładowanie pewnych napięć. Brak kontaktu z naturą ma konsekwencje dla zdrowia.
Co więcej w przypadku dzieci, przyroda jest niezbędna do prawidłowego rozwoju. Dzięki kontaktowi z naturą prawidłowo rozwijają się zmysły i układ nerwowy, a to daje dobre podstawy do rozwoju kreatywności i uczenia się. W naturze dzieci są w ciągłym ruchu, prawidłowo rozwija się ich motoryka, uczą się utrzymywać równowagę. Jeśli tego dzieciom zabraknie dochodzi do różnego rodzaju zaburzeń określanych mianem zespołu deficytu natury. Badania naukowe potwierdzają, że przebywanie w naturze wzmacnia układ odpornościowy, powodując, że dzieci są zdrowsze i dużo mniej chorują.
plan_dnia
rev_slider22

Co to jest deficyt natury?

Po raz pierwszy terminu „zespół deficytu natury” użył Richard Louv w swojej książce „Ostatnie dziecko lasu”. Zwrócił on uwagę na zaburzenia, jakie może powodować brak kontaktu dzieci z naturą. Młody człowiek pozbawiony terapeutycznych właściwości przyrody, cierpi z powodu stresu i zmęczenia, co objawia się impulsywnością, irytacją i brakiem koncentracji. Co więcej, nadmierny kontakt z ekranami telefonów, komputerów czy telewizorów dostarcza nadmiaru bodźców wzrokowych, a jednocześnie ogranicza rozwój pozostałych zmysłów, a to z kolei wpływa na zaburzenia rozwoju układu nerwowego. Dzieci pozbawione kontaktu z naturą częściej cierpią na ADHD czy chorują na depresję.

Podstawa programowa

Nasze leśne przedszkole realizuje podstawę programową, ujętą w autorskim programie i wiele, wiele ponad nią. Otwarta, naturalna przestrzeń sprzyja kreatywności. Nasza baza oraz las aż kipią od możliwości nauki przez doświadczenie. Za zabawki służy przede wszystkim wszystko to, co można znaleźć w lesie czy na łące. Nasz program opiera się na cykliczności pór roku. Jesienią zwracamy uwagę na bogactwo pokarmów i kolorów. Zimą przyglądamy się jej surowości i zwracamy uwagę na aktywności zwierząt w tym trudnym czasie. Wiosną podziwiamy budzącą się do życia naturę i uczymy się korzystać z jej zasobów.

Poznajemy przyrodę w bezpośrednim kontakcie – oglądamy mrowiska, tropimy zwierzęta, zbieramy skarby natury, kolekcjonujemy ślady zwierząt, robimy zielniki.


Pracujemy z narzędziami – uczymy się krzesać ogień za pomocą krzesiwa, umiemy naostrzyć patyk za pomocą noża.


Znamy podstawy bushcraftu – umiemy zbudować szałas, szukamy roślin jadalnych, wiemy jak znaleźć materiał łatwopalny w lesie.

image8-h2-4
image8-h2-1

Poznajemy zmysłami

Używamy wszystkich zmysłów – podziwiamy piękno przyrody, ale także czujemy zapach wilgotnej ziemi po deszczu, słyszymy głosy ptaków, czujemy chropowatą korę sosny.

 

Mamy dużo ruchu – biegamy z górki, skaczemy w dół, wspinamy się na drzewa, rysujemy patykiem po ziemi, rzucamy szyszkami, po prostu rozwijamy naszą motorykę najlepiej jak można.

 

Rozmawiamy o emocjach – każde wyjście do lasu rozpoczynamy kręgiem otwierającym, na którym dzielimy się swoimi emocjami.

 

Bawimy się – mamy czas na swobodną zabawę, gdyż współczesne badania neurobiologiczne podkreślają znaczenie zabawy w poznawaniu świata i uczeniu się.

 

Brudzimy się – bo brudne dziecko to szczęśliwe dziecko, a na dodatek ma wzmocnioną naturalną odporność.

Follow Us